You are currently viewing Cal tornar a presentar el Model 179 ”Declaració informativa trimestral de la cessió d’ús d’habitatges”

Es reprèn l’obligació de presentar el Model 179 de ”Declaració informativa de la cessió d’ús d’habitatges amb finalitats turístiques” des del 26 de juny de 2021.

A partir de quan haurà de ser presentat novament aquest model?
L’Ordre HAC/612/2021, de 16 de juny, per la qual s’aprova el model 179, ”Declaració informativa de la cessió d’ús d’habitatges amb finalitats turístiques” i s’estableixen les condicions i el procediment per a la seva presentació, a aquests efectes estableix diferents qüestions que hem de conèixer:

• Afecta a les cessions d’habitatges amb finalitats turístiques que es produeixin a partir del 26 de juny de 2021.
  • Tindrà una periodicitat trimestral (com passava abans de l’anul·lació).
  • Haurà de presentar-se en relació amb les operacions realitzades en cada trimestre natural, en el termini comprès entre el primer i l’últim dia del mes natural posterior a la finalització del trimestre a què es refereixi la declaració.

La presentació corresponent als dies de cessió corresponents del 26 al 30 de juny de 2021 (2on trimestre) es realitzarà en el mateix termini aplicable al 3er trimestre del 2021, és a dir, de l’01/10/21 al 02/11/21.

Qui està obligat a la seva presentació?
S’ha d’informar individualment de cada cessió, independentment que el titular sigui el mateix o que l’habitatge hagi estat objecte d’arrendament en més d’una ocasió durant el trimestre.

L’objectiu d’aquesta declaració informativa és la de controlar tots aquells arrendaments d’immobles que tinguin una finalitat turística. Els lloguers realitzats per un contribuent ha de ser objecte de declaració en l’IRPF, de manera que aquests no seran l’objectiu directe d’aquest Model 179. Per contra, sí que estaran obligades a la presentació d’aquesta declaració totes aquelles plataformes col·laboratives que mitjancen entre els cessionaris i cedents (HomeAway, Airbnb, Niumba, etc.).

El titular de l’habitatge, encara que no sigui resident en territori espanyol, ha de ser inclòs en la declaració sempre que l’immoble es trobi situat a Espanya.

Són considerats ”intermediaris” a efectes de l’obligació de presentar el model 179 les persones i entitats que prestin el servei d’intermediació entre cedents i cessionaris de l’ús d’habitatges amb finalitats turístiques, ja sigui a títol onerós o gratuït.

En particular, tenen aquesta consideració les persones o entitats que constituïdes com a plataformes col·laboratives mitjancin en la cessió d’ús i tinguin la consideració de prestador de serveis de la societat de la informació, amb independència que presti o no el servei subjacent objecte d’intermediació o de la imposició de condicions respecte dels cedents o cessionaris del servei en relació a la mateixa com ara preu, assegurances, terminis o altres condicions contractuals.

Per tant, tenen la consideració d’intermediaris a aquests efectes, no només els intermediaris digitals (especialment plataformes col·laboratives), sinó qualsevol altre (intermediaris analògics o tradicionals) l’activitat en l’operació hagi consistit en l’efectiva confluència entre oferta i demanda de la cessió d’aquests habitatges.

En el cas que la propietat pertanyés a diverses persones o entitats, en el Model 179 han de constar tots i cada un d’ells. De la mateixa manera, si els cedents de l’habitatge fossin diferents als titulars de la mateixa, s’ha d’informar de cada un d’ells indicant la condició que tinguin amb l’immoble en el moment de la cessió.