You are currently viewing Com s’ha de valorar la prestació de serveis professionals per part d’un soci?

Com s’ha de valorar la prestació de serveis professionals per part d’un soci?

Un dels dubtes més freqüents a l’hora de cobrar pels serveis professionals prestats a una societat sent soci de la mateixa, és la quantia que s’ha de percebre, sobretot quan la participació a la societat és igual o superior al 25% del capital, cosa que suposa parlar d’operacions vinculades. L’altre gran dubte és com, mitjançant nòmina o factura.

En tractar-se d’una operació vinculada, la resposta ràpida sempre serà pel seu valor de mercat, és a dir, aquell que s’hauria acordat per persones o entitats independents en condicions que respectin el principi de lliure competència, tal com estipula l’article 18 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l’Impost sobre Societats, per a això aquest mateix article permet cinc mètodes de valoració diferents.

No obstant això, en aquest cas concret de prestació de serveis per un soci professional, hi ha la presumpció que el valor convingut coincideix amb el valor de mercat quan es compleixen els requisits següents:

A) Que més del 75% dels ingressos de l’entitat procedeixin de l’exercici d’activitats professionals i disposi dels mitjans materials i humans adequats per al desenvolupament de l’activitat.

B) A més, la quantia de les retribucions corresponents a la totalitat dels socis-professionals per la prestació de serveis a l’entitat no sigui inferior al 75% del resultat previ a la deducció de les retribucions corresponents a la totalitat dels socis-professionals per la prestació dels serveis.

C) Que la quantia de les retribucions corresponents a cadascun dels socis professionals compleixin els següents requisits:

• Es determini en funció de la contribució efectuada per aquests a la bona marxa de l’entitat, i cal que constin per escrit els criteris qualitatius i/o quantitatius aplicables.
    • No sigui inferior a 1,5 vegades el salari mitjà dels assalariats de l’entitat que compleixin funcions anàlogues a les dels socis professionals de l’entitat. En absència d’aquests últims, la quantia de les retribucions esmentades no podrà ser inferior a 5 vegades l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples.

Si l’IPREM per a l’exercici 2022 se situa a 8.106,28€ anuals, això ens donaria que el soci professional no podria percebre menys de 40.531,40€ si la societat no té assalariats comparables. Si en tingués, almenys ha de percebre un 50% més que aquests.

I, en qualsevol cas, les retribucions de tots els socis professionals han de suposar les tres quartes parts del resultat comptable de la societat sense comptar les mateixes retribucions dels socis, fet que pot elevar considerablement les quanties anteriors.

Arribats a aquest punt, la pregunta és evident: i si no es compleixen aquests mínims? Això podria suposar que en cas d’inspecció tributària es realitzés el corresponent ajust elevant la renda percebuda pel soci a efectes de l’IRPF, a més de la imposició de sancions.

Tot i això, davant d’aquesta tessitura sempre es pot al·legar que aquesta no és l’única manera de provar que s’ha ajustat a valor de mercat i argumentar el preu convingut en la comparació d’empreses del sector o en convenis col·lectius aplicables en vigor.