You are currently viewing Estic obligat a presentar la declaració de l’Impost sobre Societats? Subjectes exonerats de presentar el model 200

L’Impost sobre Societats és un tribut que grava la renda de les societats mercantils i altres entitats jurídiques conforme estableix la Llei 27/2014 de l’Impost sobre Societats (LIS).

Per tant, d’acord amb l’article 7 de la LIS, els contribuents que han de tributar per aquest impost són les entitats següents, sempre que la seva residència estigui ubicada al territori espanyol:

• Persones jurídiques (societats limitades, anònimes, comanditàries, cooperatives, fundacions, associacions, etc.), excloses les societats civils sense objecte mercantil.
  • Societats agràries de transformació.
  • Fons d’inversió d’institucions col·lectiva.
  • UTES (Unions temporals d’empreses).
  • Fons de capital de risc i fons d’inversió col·lectiva a tipus tancat.
  • Fons de pensions.
  • Els fons de regulació del mercat hipotecari.
  • Fons de titulització hipotecària.
  • Fons de titulització d’actius.
  • Els fons de garantia d’inversions.
  • Comunitats titulars de forests veïnals en mà comuna.
  • Fons d’actius bancaris.

Com a regla general, aquestes entitats estan obligats a presentar la declaració de l’Impost sobre Societats (model 200) en el termini dels 25 dies naturals següents als 6 mesos després de la conclusió del període impositiu. És a dir, si l’exercici econòmic de la societat coincideix amb l’any natural, acabant el 31 de desembre, la declaració s’ha de presentar els primers 25 dies de juliol, fins i tot per a les entitats inactives.

No obstant això, hi ha una sèrie d’entitats que no estan obligades a presentar la declaració de l’impost per estar totalment exemptes o en el cas d’estar parcialment exemptes i no superar uns límits d’ingressos.

Entitats exemptes de l’Impost sobre Societats
Segons l’article 9 de la LIS, tenen plena exempció els organismes públics (ja sigui de l’Estat, Comunitats Autònomes o entitats locals), el Banc d’Espanya i el Fons de Garantia de dipòsit i d’inversions, entitats de la Seguretat Social, Institut d’Espanya i les Acadèmies Oficials reals, les agències estatals i el Consell internacional de supervisió pública d’estàndards d’auditoria.

D’altra banda, estan parcialment exemptes de l’Impost sobre Societats les entitats següents:

• Entitats sense ànim de lucre (fundacions, associacions, etc.).
  • Unions, federacions i confederacions de cooperatives.
  • Col·legis professionals, associacions empresarials, cambres oficials i sindicats de treballadors.
  • Fons de promoció d’ocupació.
  • Multes col·laboradores de la Seguretat Social.
  • Entitats de dret públic ports de l’estat i de les Comunitats Autònomes i Autoritats Portuàries.
  • Partits polítics.

Com a regla general, les entitats exemptes parcialment estan obligades a declarar totes les seves rendes (ja siguin exemptes o no), però l’article 124 de la LIS exonera d’aquesta obligació les entitats parcialment exemptes (menys als partits polítics) quan compleixin els següents requisits:

1. Ingressos totals menors o iguals a 75.000€ anuals.
  2. Ingressos de rendes no exemptes menors o iguals a 2.000€ anuals.
  3. Que totes les rendes no exemptes estiguin sotmeses a retenció.