You are currently viewing Novetats en l’IS – Llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal

Novetats en l’IS – Llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal

Impost de sortida (Exit tax)
Com és sabut, el règim de l’impost de sortida implica que quan una entitat resident trasllada el seu domicili fora d’Espanya, ha d’integrar en la base imposable la diferència entre el valor de mercat i el valor fiscal dels elements patrimonials, llevat que aquests quedin afectes a un establiment permanent situat en territori espanyol. Quan el trasllat dels elements es produïa a un estat membre de la UE o de l’EEE, el pagament del deute tributari podia ajornar-se (amb interessos de demora i garanties) fins que els elements fossin transmesos a tercers.

Doncs bé, la novetat consisteix en que, a partir de l’1 de gener de 2021, se substitueix el règim d’ajornament per la possibilitat de fraccionar el pagament del deute en cinc parts iguals.

S’exercitarà l’opció per fraccionar en la declaració de l’impost corresponent al període impositiu conclòs amb ocasió del canvi de residència.

El pagament de la primera fracció s’ha de fer en el termini voluntari de declaració corresponent a aquest període impositiu. Els quatre següents terminis (juntament amb els interessos de demora meritats per cadascuna d’elles) venceran i seran exigibles de forma successiva transcorregut un any des de la finalització del termini voluntari de declaració corresponent a l’últim període impositiu.

El fraccionament perdrà la seva vigència quan:

• Els elements patrimonials afectats siguin objecte de transmissió a tercers. Les quantitats per a les quals ha perdut la seva vigència el fraccionament hauran de ser ingressades en el termini d’un mes comptat a partir que es produeixi la pèrdua de vigència del fraccionament.
  • Els elements patrimonials afectats es traslladin amb posterioritat a un tercer Estat diferent d’un estat membre de la UE o de l’EEE. Les quantitats pendents hauran de ser ingressades en el termini d’un mes comentat anteriorment.
  • El contribuent traslladi amb posterioritat la seva residència fiscal a un tercer Estat diferent d’estat membre de la UE o de l’EEE. Les quantitats pendents hauran de ser ingressades en el termini d’un mes comentat anteriorment.
  • El contribuent es trobi en liquidació o estigui inclòs en un procediment d’execució col·lectiva, com a concurs, o qualsevol procediment equivalent. En aquest cas es produirà el venciment i exigibilitat de la totalitat del deute pendent en el termini d’un mes comptat a partir que es produeixi la mateixa. La manca d’ingrés en el referit termini determinarà l’inici del període executiu.
  • El contribuent no efectuï l’ingrés en el termini previst en el fraccionament.

Quan es tracti d’una transmissió parcial a tercers o trasllat parcial a un tercer estat dels elements patrimonials, el fraccionament perdrà la seva vigència únicament respecte de la part proporcional del deute tributari corresponent a la diferència positiva entre el valor de mercat i el valor fiscal d’aquests elements, quan el contribuent provi que aquesta transmissió o trasllat afecta només a algun o alguns dels elements patrimonials.

SICAV’s
Tipus de gravamen
Des de l’11 de juliol de 2021 s’estableixen noves regles per determinar el nombre mínim d’accionistes de les societats d’inversió de capital variable (SICAV) a l’efecte de l’aplicació del tipus de gravamen de l’1%. Aquestes regles són les següents:

• Es computaran exclusivament aquells accionistes que siguin titulars d’accions per import igual o superior a 2.500€ determinat d’acord amb el valor liquidatiu corresponent a la data d’adquisició de les accions.
  • En el cas de SICAV per compartiments, a efectes de determinar el nombre mínim d’accionistes de cada compartiment es computaran exclusivament aquells accionistes que siguin titulars d’accions per import igual o superior a 12.500€ d’acord amb el valor liquidatiu corresponent a la data d’adquisició de les accions.
  • El nombre mínim d’accionistes s’ha de mantenir durant el nombre de dies que representi almenys les tres quartes parts del període impositiu.

El compliment d’aquestes regles establertes per determinar el nombre mínim d’accionistes podrà ser comprovat per l’Administració Tributària, per la qual cosa la SICAV ha de mantenir i conservar durant el període de prescripció les dades corresponents a la inversió dels socis en la societat.

Dissolució i liquidació de determinades societats d’inversió de capital variable
S’estableix un règim transitori pel qual, durant l’any 2022, aquelles SICAV’s que hagin tributat al tipus de l’1% en l’exercici 2021, puguin acordar la seva dissolució i liquidació i s’executin en els 6 mesos posteriors a l’acord tots els actes necessaris per a la cancel·lació registral de la societat en liquidació.

Aquest règim fiscal especial implica, sempre que es compleixin determinats requisits, els següents beneficis fiscals:

• Exempció de l’ITPiAJD pel concepte “operacions societàries”, fet imposable “dissolució de societats”.
  • Diferiment de la renda en l’IRPF i en l’IS: Els socis de la societat en liquidació no integraran en la base imposable les rendes derivades de la liquidació de l’entitat, sempre que el total de diners o béns que els correspongui com a quota de liquidació es reinverteixi, complint certes condicions, en l’adquisició o subscripció d’accions o participacions a altres institucions d’inversió col·lectiva (ICC).
  • Exempció de l’Impost sobre Transaccions Financeres per als casos de reinversió en accions subjectes a aquest impost.

No hi ha obligació de practicar pagaments a compte del corresponent impost personal del soci sobre les rendes derivades de les liquidacions de les societats d’inversió de capital variable, quan els socis s’acullin a l’aplicació de el règim de reinversió.

El règim transitori de liquidació i dissolució no és aplicable en els supòsits de dissolució amb liquidació de les societats d’inversió lliure ni de les societats d’inversió de capital variable índex cotitzades.

Deducció per inversions en produccions cinematogràfiques, sèries audiovisuals i espectacles en viu d’arts escèniques i musicals
Per a exercicis iniciats a partir de l’1 de gener de 2021 s’introdueixen una sèrie de requisits que han de complir els productors que s’encarreguin de l’execució de produccions estrangeres de llargmetratges cinematogràfics. Aquests requisits són els següents:

• Obtenció d’una certificació de l’Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals o de l’organisme corresponent equivalent de les CCAA en el qual s’acrediti el caràcter cultural de la producció.
  • S’hauran d’incloure en els títols de crèdit que la pel·lícula s’ha acollit a aquest incentiu fiscal, la col·laboració, si escau, del Govern d’Espanya, les Comunitats Autònomes, les Film Commissions o les Film Offices que hagin intervingut de manera directa en la realització del rodatge o altres processos de producció desenvolupats a Espanya, així com, si és el cas, els llocs específics del rodatge a Espanya i, per al cas d’obres audiovisuals d’animació, el lloc on radiqui l’estudi a què se li ha encarregat el servei de producció.
  • Els titulars dels drets també han d’autoritzar l’ús del títol de l’obra i de material gràfic i audiovisual de premsa per a fins promocionals d’Espanya en l’àmbit cultural i turístic.

Per reglament es poden establir altres requisits i obligacions per tenir dret a la pràctica d’aquesta deducció, el que posa de manifest una deficient tècnica legislativa.

Règim transitori: Els requisits referents a la inclusió en els títols de crèdit de determinada informació i l’autorització d’ús del títol de l’obra, no són exigibles a aquelles produccions estrangeres de llargmetratges cinematogràfics i obres audiovisuals respecte de les que el contracte pel qual s’encarrega l’execució de la producció hagués estat signat amb anterioritat a l’11 de juliol del 2011.

Transparència fiscal internacional – Imputació de rendes positives obtingudes per entitats no residents i establiments permanents
Per períodes impositius iniciats a partir de l’1 de gener de 2021 s’introdueixen les següents modificacions en el règim de transparència fiscal internacional:

• S’amplia el règim d’imputació de rendes, afectant no solament a les obtingudes per entitats filials situades en països de baixa tributació, sinó també a establiments permanents en aquests territoris.
  • S’inclouen nous tipus de renda susceptibles de ser objecte d’imputació. Aquestes rendes són:
    • Activitats d’assegurances, creditícies, operacions d’arrendament financer i altres activitats financeres llevat que es tracti de rendes obtingudes en l’exercici d’activitats econòmiques. Amb l’anterior normativa aquest tipus de renda només eren objecte de transparència quan constituïen despesa fiscalment deduïble a Espanya.
    • Rendes derivades de la realització d’operacions sobre béns i serveis realitzats amb persones o entitats vinculades, en què l’entitat no resident o establiment afegeix un valor econòmic escàs o nul.
  • En relació amb les activitats d’assegurances, creditícies, operacions d’arrendament financer i altres activitats financeres realitzades per l’entitat no resident amb parts vinculades, s’eleva el llindar mínim per a la no inclusió de la renda, que passa del 50% dels ingressos a almenys dos terços (66,66%).
  • S’introdueix l’obligació d’integrar a la base imposable un 5% de l’import dels dividends o participacions en beneficis en concepte de despeses de gestió, en línia amb el que ja s’ha introduït en l’ordenament intern.
  • Se suprimeix la no imputació de dividends i rendes derivades de la transmissió de participació de valors representatius d’un percentatge igual o superior al 5% del capital d’una entitat, posseïts amb el mínim d’1 any d’antelació, sempre que l’entitat no resident susceptible d’incórrer en el règim de transparència fiscal disposés de mitjans materials i personals per a gestionar les participades.
  • Pel que fa a la clàusula d’escapament que impedeix aplicar el règim de transparència fiscal a les entitats residents a la UE, s’amplia la seva aplicació a l’EEE, i a més s’elimina el requisit del motiu econòmic vàlid, quedant limitada a supòsits en els quals el contribuent acrediti la realització d’activitats econòmiques.

Baixa en l’Índex d’Entitats
Amb efectes per exercicis iniciats a partir d’1 de gener de 2021, l’Agència Tributària ha de dictar l’acord de baixa provisional en l’Índex d’Entitats quan es procedeixi a la declaració de fallit per insolvència total de l’entitat respecte de dèbits tributaris envers la Hisenda Pública de l’Estat (l’anterior normativa establia quan els dèbits tributaris de l’entitat envers la Hisenda Pública de l’Estat siguin declarats fallits), de conformitat amb el que disposa el Reglament General de Recaptació.

SOCIMI’s
Per a exercicis iniciats a partir de l’1 de gener de 2021 s’introdueixen les següents modificacions en la Llei reguladora de les SOCIMI:

• Gravamen especial: Es crea un gravamen especial, del 15%, sobre l’import dels beneficis obtinguts en l’exercici que no sigui objecte de distribució, en la part que procedeixi de rendes que no hagin tributat al tipus general de gravamen de l’Impost sobre Societats ni es tracti de rendes acollides al període de reinversió. El gravamen especial es meritarà el dia de l’acord d’aplicació del resultat de l’exercici per la junta general d’accionistes, o òrgan equivalent, i haurà de ser objecte d’autoliquidació i ingrés en el termini de dos mesos des de la data de meritació.
  • Obligacions d’informació en la memòria dels comptes anuals: Aquelles SOCIMI que hagin optat per l’aplicació del règim fiscal especial hauran de crear un apartat especial per a incloure determinada informació.