You are currently viewing Novetats en l’IVA i en l’IAE – Llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal

Modificacions en l’IVA
S’introdueixen una sèrie de modificacions encaminades a evitar interpretacions errònies que poden donar lloc a situacions d’abús o frau, principalment en matèria de responsabilitat.

• Responsables de l’impost. S’actualitza el supòsit de responsabilitat subsidiària del pagament de l’impost que estava previst, anteriorment, per als agents de duanes, estenent-se a les persones que actuïn en nom i per compte de l’importador.
  • Incompliment d’obligacions en el règim de grup d’entitats. S’amplia o es concreta la responsabilitat en els incompliments de les obligacions per part del grup, incloent-se en la nova redacció, la responsabilitat de l’entitat dominant de les infraccions relacionades amb les obligacions derivades de l’ingrés del deute tributari, de la sol·licitud de compensació o, de la devolució resultant de la declaració-liquidació agregada corresponent a el grup d’entitats, i és responsable de la veracitat i exactitud dels imports i qualificacions consignades per les entitats dependents que s’integren en la declaració-liquidació agregada.
  • Dipòsits diferents als duaners. S’estén el supòsit de responsabilitat subsidiària del pagament del deute tributari dels titulars dels dipòsits diferents dels duaners corresponent a la sortida o abandonament dels béns d’aquests dipòsits als béns objecte d’impostos especials que estaven exclosos fins a la data. Així, es pretén evitar que els beneficis del règim s’utilitzin de forma fraudulenta per realitzar compres exemptes de l’IVA a l’empara de la mateixa i amb meritació de l’Impost a la sortida del dipòsit distint al duaner, però sense el seu ingrés. En el cas de productes objecte dels Impostos sobre l’Alcohol i les Begudes Derivades o sobre Hidrocarburs, aquesta responsabilitat en les operacions assimilades a les importacions no és exigible a titular del dipòsit, quan la sortida o l’abandonament dels béns s’hagi realitzat per l’extractor o una persona o entitat autoritzada per ell a l’efecte, que consti en el registre d’extractors d’aquests productes.

Modificacions en l’Impost sobre Activitats Econòmiques
S’introdueixen modificacions en matèria d’exempcions:

• L’exempció en les persones físiques s’apliqui amb independència que les mateixes siguin o no residents en territori espanyol.
  • Exempció a determinats contribuent amb xifra de negocis inferior a 1.000.000€. A efectes de l’aplicació d’aquesta exempció, es modifica el següent:
    • En els casos en què l’entitat formi part d’un grup de societats de l’article 42 del Codi de Comerç, l’INCN es refereix al conjunt d’entitats, amb independència que existeixi o no obligació de consolidació comptable. S’evita, així, que no s’apliqui l’acumulació dels imports nets la xifra de negoci dels membres del grup mercantil.
    • Es realitza una actualització de la referència normativa del concepte de grup de societats, s’entén que els casos de l’article 42 del Codi de Comerç seran els que s’inclouen en la secció 1ª del capítol I de les normes de formulació de comptes anuals consolidats aprovats pel Reial Decret 1159/2010.