You are currently viewing Pla de Control Tributari 2024

Pla de Control Tributari 2024

El 29 de febrer de 2024 es va publicar al BOE la Resolució de 21 de febrer de 2024, de la Direcció General de l’Agència Estatal d’Administració Tributària, per la qual s’aproven les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari i Duaner corresponent a l’exercici 2024.

S’enumeren a continuació algunes de les línies prioritàries de comprovació que seguirà l’Agència Tributària el 2024:

• Economia submergida: Es mantindrà la presència en aquells sectors i models de negoci en què s’apreciï alt risc d’existència d’economia submergida, amb una atenció especial a l’ús intensiu d’efectiu o a l’ús de mètodes electrònics de pagament radicats a l’estranger i no subjectes, de fet o de dret, a les obligacions de subministrament d’informació.
  • Pagaments en efectiu: L’ocupació d’efectiu per sobre dels màxims admesos per la norma també és objecte d’atenció. Es potenciarà el control dels contribuents que: i) no admetin pagaments per mitjans bancaris; ii) les rendes de les quals s’obtinguin de lliurament de béns o prestacions de serveis directament realitzats al consumidor final, i iii) els signes externs de riquesa, de patrimoni, de rendibilitat o informació financera dels quals siguin incoherents o inconsistents respecte a les rendes declarades.
  • Contribuents d’alta capacitat econòmica: Continuaran les tasques d’investigació directa sobre aquest col·lectiu, coneguts per les sigles en anglès com HNWI (High Net Worth Individuals) o UHNWI (Ultra High Net Worth Individuals), per a la detecció i regularització dels comportaments irregulars.
  • Ús abusiu de persones jurídiques: Actuacions dirigides a evitar l’ús abusiu de persones jurídiques amb la finalitat principal de canalitzar rendes a persones físiques o desviar indegudament despeses personals de persones físiques, de manera que es redueixin improcedentment els tipus impositius aplicables.
  • Societats instrumentals: Comprovació d’aquelles entitats que han estat creades instrumentalment per tal d’emetre factures irregulars per ser deduïdes per societats operatives.
  • Retencions IRNR: Comprovació de la correcta declaració de les retencions a compte de l’IRNR a què estan obligades les grans empreses que paguen dividends, interessos i cànons a no residents sense establiment permanent al nostre país. Així mateix, es comprovarà si qui percep aquestes rendes té o no la condició de beneficiari efectiu, a fi de comprovar que no es produeix un ús abusiu de la normativa europea que pretén facilitar la llibertat de moviments de capitals dins del territori de la Unió.
  • Comprovació de l’Impost sobre Determinats Serveis Digitals, l’Impost sobre Transaccions Financeres, l’Impost Temporal de Solidaritat de les Grans Fortunes i els gravàmens temporals energètic i d’entitats de crèdit i establiments financers de crèdit.
  • Eines per a la utilització massiva de la nova informació sobre immobles i societats procedent del Consell General del Notariat (Índex Únic Notarial) de què disposa l’Agència Tributària, amb vista a millorar les tasques de selecció de riscos i de comprovació tributària.
  • Moviments i esquemes societaris que tenen per objecte la conversió de rendes ordinàries en plusvàlues o participació en beneficis a fi de reduir el gravamen.
  • Grups fiscals: Es controlaran les deduccions, particularment les d’innovació tecnològica en l’àmbit informàtic i les generades en el marc d’agrupacions d’interès econòmic, i el compliment dels requisits legals exigits per a la integració d’entitats en el grup fiscal. S’analitzarà també el fet que la possible ubicació en un territori o un altre per part de l’entitat representant del grup pugui condicionar artificialment el desenvolupament de les competències pròpies de l’Administració Tributària.
  • Comunitats de béns o altres entitats en règim d’atribució de rendes que desenvolupin activitats econòmiques: Es prestarà especial atenció a les declaracions del model 184 presentades per subjectes en règim d’atribució de rendes i els seus efectes a les declaracions individuals de renda dels seus comuners o partícips , en la mesura que pot ser utilitzada com a vehicle per difuminar la progressivitat de les rendes dels subjectes, així com per a l’encobriment dels nivells reals d’ingrés i renda de les seves activitats.
  • Béns de luxe: Es controlarà la falsa afectació a l’activitat econòmica de béns de luxe (aeronaus, embarcacions o automòbils d’alta gamma) o de serveis relacionats amb el sector del luxe per part de persones jurídiques l’activitat de les quals no estigui vinculada amb l’aprofitament o arrendament de tals béns.
  • Existències: Es realitzaran actuacions de control dels contribuents que declaren una evolució irregular o anòmala de l’import de les seves existències que sigui inconseqüent amb la seva activitat declarada i indici de la possible existència de vendes ocultes.
  • Àmbit internacional: Constituiran un àmbit prioritari per a la Inspecció les operacions vinculades internacionals dins de grans grups multinacionals, grans empreses i grups fiscals, així com els controls simultanis i inspeccions coordinades, que tindran més presència el 2024. Amb relació a l’IVA, es posarà el focus en el comerç electrònic i les compres transfrontereres.
  • Devolucions IVA: Actuacions de control dirigides a verificar que, després d’una sol·licitud de devolució de l’IVA per la construcció o l’adquisició de béns d’inversió, no es produeix un canvi d’afectació o destí del bé que determini la improcedència de la deducció aplicada, o hagi de ser objecte el bé d’inversió de regularització.
  • Utilització del tipus reduït d’IVA: A les prestacions de serveis que comporten una aportació rellevant de subministraments per part de qui executa aquests serveis.
  • A l’àmbit de l’IS, es continua amb les actuacions en expedients en què hi hagi bases imposables negatives, crèdits fiscals en base o quotes pendents de compensar o aplicar.
  • Intensificació de comprovacions formals: Verificació de requisits per romandre en el Registre d’Operadors Intracomunitaris o en el Registre de Devolució Mensual a l’IVA.
  • Criptomonedes: Seguiran les captacions d’informació relatives a empreses intermediàries de la inversió i pagament en monedes virtuals, per augmentar el coneixement dels inversors d’aquest tipus de criptoactius, la font de la renda i el patrimoni, així com la possible existència de rendiments o plusvàlues obtingudes de les inversions esmentades.

Els criteris generals del Pla de Control Tributari de l’Agència Tributària de Catalunya per al 2024 s’estructuren en tres blocs d’actuacions:

• Prevenció del frau tributari i assistència als obligats tributaris: Se centra a fomentar la consciència fiscal, facilitar el compliment de les obligacions tributàries i establir un model de governança de dades que generi valor tant per als contribuents com per a l’ATC.
  • Comprovació del frau tributari: S’intensificaran les accions de control i investigació per detectar fets imposables no declarats i verificar la veracitat dels declarats, utilitzant dades de declaracions informatives i acords d’intercanvi d’informació amb altres administracions o fonts externes.
  • Col·laboració amb les administracions públiques i els intermediaris fiscals: Es cercarà subscriure nous convenis per facilitar el compliment de les obligacions tributàries i augmentar l’eficiència en la tramitació dels procediments tributaris.

Per intensificar les actuacions de comprovació del frau tributari i garantir la recaptació de deutes, el Pla de Control Tributari de l’Agència Tributària de Catalunya per al 2024 implementarà les estratègies següents:

• Intensificació de les actuacions de control i investigació: Es posarà especial èmfasi en la investigació dels fets imposables no declarats i en la verificació de la veracitat de les dades declarades. Això es realitzarà mitjançant l’anàlisi i l’explotació de les dades obtingudes a través de declaracions informatives i acords d’intercanvi d’informació amb altres administracions o fonts externes.
  • Ús de tecnologia avançada: Es millorarà l’explotació de la tecnologia de gestió de dades, incloent-hi l’analítica avançada per detectar patrons de frau fiscal i dissenyar tractaments específics per combatre’l. A més, s’implementaran nous censos de dades, com ara els d’establiments turístics i béns immobles, per facilitar aquesta explotació.
  • Reforçament de la recaptació de deutes: Es continuaran i reforçaran les accions per assegurar la recaptació efectiva dels deutes tributaris. Això inclou derivacions de responsabilitat tributària i mesures cautelars, com ara la prohibició de disposició sobre béns immobles. També es preveu iniciar noves accions com l’embargament automatitzat de pensions.
  • Col·laboració amb altres administracions i intermediaris fiscals: Es cercarà subscriure nous convenis que facilitin el compliment de les obligacions tributàries i que incrementin l’eficiència en la tramitació dels procediments tributaris, millorant així la cooperació interadministrativa.