You are currently viewing Criptomonedes: Noves obligacions d’informació

Criptomonedes: Noves obligacions d’informació

El control de les operacions amb criptomonedes, des que aquestes apareguessin als mercats ja fa més de 10 anys, ha estat un objectiu primordial per a les nostres autoritats tributàries. Tant és així que són objecte de seguiment per part de les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari i Duaner de l’AEAT des de l’any 2017.

I és que les opcions d’inversió i el nombre d’inversors en criptomonedes han crescut de manera vertiginosa. A dia d’avui, hi ha més de 10.000 tipus de criptodivises al mercat i més de 100 milions de persones de tot el món inverteixen en aquest tipus d’actius.

Una de les característiques de les monedes virtuals és que, de la mateixa manera que els diners en efectiu, conserven l’anonimat de les parts intervinents en les operacions en què s’utilitzen. Per això la dificultat del seu control per part de les autoritats tributàries.

Amb l’objectiu de millorar el control tributari dels fets imposables que puguin derivar-se de la tinença i operativa de monedes virtuals, s’han introduït unes noves obligacions informatives sobre criptomonedes, que van ser regulades per la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal per la Llei 5/2022, de 9 de març, de modificació de la Llei de l’impost sobre societats i el text refós de la Llei de l’impost sobre la renda de no residents, en relació amb les asimetries híbrides.

Aquestes noves declaracions, que es presenten per primera vegada l’any 2024, amb la informació relativa a l’any 2023, estableixen l’obligació d’informar sobre els saldos el 31 de desembre de monedes virtuals (model 172), operacions d’adquisició, transmissió, permuta , transferències i cobraments i pagaments realitzats amb aquest tipus de monedes (model 173) i tinença de monedes virtuals situades a l’estranger (model 721).

Les característiques d’aquests models són les següents:

Model 172 – Declaració informativa sobre saldos en monedes virtuals
Hauran de presentar aquesta declaració totes les persones i entitats residents a Espanya, i EP en territori espanyol de persones o entitats residents a l’estranger que proporcionin serveis de salvaguarda de claus criptogràfiques privades en nom de tercers, per mantenir, emmagatzemar i transferir monedes virtuals, ja es presti aquest servei amb caràcter principal o en connexió amb una altra activitat. La declaració informativa fa referència a la totalitat de les monedes virtuals que mantinguin custodiades.

La declaració contindrà la següent informació:

• Identificació de la persona a qui corresponguin en algun moment de l’any les monedes virtuals i els saldos el 31 de desembre.
  • Saldos de cada moneda.
  • Tipus de moneda.
  • Nombre d’unitats el 31 de desembre.
  • Valoració en €.
  • Saldos el 31 de desembre de moneda fiduciària.

És una declaració anual que es presenta telemàticament durant el mes de gener de 2024.

Model 173 – Declaració informativa sobre operacions amb monedes virtuals
Hauran de presentar aquesta declaració les persones i entitats residents a Espanya, i EP en territori espanyol de persones o entitats residents a l’estranger que proporcionin serveis de canvi entre monedes virtuals i moneda fiduciària o entre diferents monedes virtuals, intercedeixin de qualsevol manera en la realització de aquestes operacions, o proporcionin serveis per salvaguardar claus criptogràfiques privades en nom de tercers, per mantenir, emmagatzemar i transferir monedes virtuals.

La declaració contindrà informació sobre: ​​i) operacions d’adquisició; ii) operacions de transmissió; iii) operacions de permuta; iv) transferència de monedes virtuals i v) cobraments i pagaments realitzats en aquestes monedes.

I contindrà:

• Identificació de la persona que efectuï alguna operació, indicant NIF i domicili.
  • Tipus d’operació, data, classe de moneda virtual, nombre d’unitats, preu i data de l’operació.
  • Contraprestació dinerària o virtual.

Igual que el model 172, es tracta d’una declaració anual que es presenta telemàticament durant el mes de gener de 2024, però que per a aquest any té una especialitat, i és que només s’hauran d’incloure les operacions corresponents a l’exercici 2023 realitzades des del 25 d’abril de 2023, data en què s’aprova el Reial decret 249/2023, de 4 d’abril, pel qual es desenvolupa aquesta obligació informativa.

Model 721 – Declaració informativa sobre monedes virtuals situades a l’estranger
Estan obligats a presentar aquesta declaració les persones físiques i jurídiques residents al territori espanyol, els EP al territori espanyol de persones o entitats no residents i les entitats en atribució de rendes de l’art. 35.4 LGT, sempre que a 31 de desembre:

• Sigueu titulars de monedes virtuals situades a l’estranger.
  • Tingueu la condició de beneficiari, autoritzat o d’alguna altra forma ostenten el poder de disposició respecte a monedes virtuals situades a l’estranger.
  • Siguin titulars reals de monedes virtuals situades a l’estranger el 31 de desembre de cada any.
  • Aquells que hagin estat en qualsevol moment titulars, beneficiaris, autoritzats o titulars reals en qualsevol moment de l’any a què es refereixi la declaració i que hagin perdut aquesta condició el 31 de desembre d’aquell any.

Declaració a presentar:
La declaració ha de contenir la totalitat de les monedes virtuals situades a l’estranger custodiades per persones o entitats que prestin servei salvaguarda claus criptogràfiques privades en nom de tercers, per mantenir, emmagatzemar i transferir monedes virtuals el 31 de desembre de cada any.

Les dades a informar seran:

• Identificació de la persona o entitat que presta el servei de salvaguarda.
  • Identificació de cada moneda virtual.
  • Saldos de cada moneda virtual el 31 de desembre en unitats i en €.

No estaran obligats a presentar la declaració:

• Les entitats de l’article 9.1 Llei 27/2014, Impost sobre Societats (entitats totalment exemptes de l’impost).
  • Aquelles de les que siguin titulars persones jurídiques, registrades a la seva comptabilitat de forma individualitzada.
  • Aquelles de les que siguin titulars persones físiques residents que desenvolupin activitat econòmica amb comptabilitat d’acord al Codi de Comerç i estiguin registrades en aquesta documentació.
  • Quan els saldos a 31 de desembre valorats en euros no superin, conjuntament els 50.000€.

La declaració té caràcter anual i aquest any serà aplicable per primera vegada. Es presentarà de manera telemàtica de l’1 de gener a l’1 d’abril del 2024, amb la informació corresponent a l’any 2023.