IVA i formació en línia: quan està exempta i quan tributa com a servei electrònic?

Assessors Girona Bou & Associats (còpia)

La comercialització de cursos en línia, infoproductes i publicacions digitals segueix creixent, però el seu tractament en IVA no sempre resulta evident. La clau és determinar si estem davant d’un servei educatiu exempt o davant d’una prestació electrònica subjecta i no exempta.

L’exempció prevista a l’article 20. U.9è de ​​la Llei de l’IVA assoleix determinats serveis educatius i de formació. Sense no obstant, no tota activitat formativa prestada a través d’internet es pot acollir automàticament a aquesta exempció.

Per aportar claredat a aquestes qüestions, la Direcció General de Tributs, a la seva consulta vinculant V0282/2026, de 9 de febrer de 2026, analitza el tractament aplicable a diferents modalitats de formació digital (programes complets, cursos pregravats i infoproductes) i aclareix quan l’activitat es pot considerar ensenyament exempt i quan constitueix un servei prestat per via electrònica.

QUAN EXISTEIX UN SERVEI EDUCATIU EXEMPT?

L’exempció prevista a l’article 20. U.9è LIVA resulta aplicable a determinats serveis d’ensenyament, formació i reciclatge professional prestats per entitats autoritzades.

Això no obstant, perquè l’activitat pugui acollir-se a l’exempció han de concórrer dos requisits, reiterats per la jurisprudència del TJUE i recollits per la DGT:

Requisit subjectiu:

  • L’activitat ha de ser desenvolupada per entitats de dret públic o privades autoritzades o reconegudes per impartir ensenyaments inclosos en plans oficials d’estudi del sistema educatiu espanyol.
  • A aquests efectes, el centre es considerarà autoritzat quan la seva activitat principal consisteixi en ensenyaments integrats al sistema educatiu reconegut per la normativa aplicable.

Requisit objectiu:
Hi ha d’haver una autèntica transmissió de coneixements i competències entre professor i alumne, dins d’una estructura organitzativa educativa.
S’ha d’apreciar una intervenció docent real, i queden excloses activitats merament recreatives o que es limitin l’accés automatitzat a continguts digitals.

CURSOS PREGRABATS I PLATAFORMES AUTOMATITZADES: SERVEIS ELECTRÒNICS SUBJECTES AL 21%

Un dels aspectes més rellevants de la consulta és la delimitació entre ensenyament online i serveis prestats per via electrònica.

La DGT considera que constitueixen serveis electrònics:

  • El subministrament de cursos enregistrats.
  • Descàrrega d’arxius o materials formatius.
  • Accés a plataformes automatitzades.
  • Programes i continguts digitals.
  • L’ensenyament a distància la prestació del qual depengui essencialment d’internet i requereixi una intervenció humana inexistent o merament accessòria.

La consulta aclareix, a més, que l’existència de tutories o sessions de suport no altera aquesta qualificació quan aquesta intervenció
humana tingui caràcter accessori respecte del subministrament o accés al contingut digital.

En aquests supòsits:

  • No és aplicable l’exempció educativa.
  • L’operació tributarà al tipus general del 21%.

QUAN LA FORMACIÓ ONLINE NO ES CONSIDERA SERVEI ELECTRÒNIC?

Davant d’això, la DGT assenyala que existirà un autèntic servei educatiu quan la prestació consisteixi essencialment en la
ensenyament impartit per professors a través d’internet, actuant la xarxa únicament com a mitjà de comunicació entre docent i
alumne.
És a dir, la tecnologia es pot utilitzar com a suport, però l’element principal ha de continuar sent la intervenció docent.

Per tant, l’exempció podria resultar aplicable a:

  • Classes impartides en directe.
  • Formació amb seguiment individualitzat.
  • Tutories continuades.
  • Programes amb avaluació i participació activa del professorat.

Sempre que a més concorrin els requisits exigits per l’article 20. U.9º LIVA i la matèria impartida formi part de plans d’estudis oficials.

INFOPRODUCTES I PUBLICACIONS DIGITALS: POSSIBLE APLICACIÓ DEL 4%

La consulta també aborda el tractament dels anomenats “infoproductes”.

La DGT recorda que determinats llibres, diaris i revistes subministrats electrònicament poden aplicar el tipus
superreduït del 4%, fins i tot quan constitueixin serveis electrònics, sempre que:

  • No predomini el contingut audiovisual o musical.
  • No tingueu contingut publicitari principal.
  • Tingueu naturalesa de publicació o llibre electrònic.

Així mateix, la consulta introdueix un criteri especialment rellevant: L’assignació d’ISBN, encara que voluntària, constitueix un indici o presumpció per considerar el producte com a “llibre” a efectes de l’IVA.

Tot i això, la DGT adverteix que determinats productes digitals queden exclosos del tipus reduït, encara que disposin d’ISBN, entre ells:

  • vídeos
  • programes interactius
  • animacions
  • simuladors
  • plataformes formatives materials multimèdia amb predomini audiovisual.

Aquests productes continuaran tributant al 21%.

En conclusió, la consulta resulta especialment rellevant per a acadèmies en línia, creadors de contingut, plataformes educatives, infoproductors i negocis digitals, ja que obliga a revisar el disseny dels seus productes i serveis des de la perspectiva de l’IVA.

L’existència de tutories o sessions de suport ja no és suficient per si sola: la clau estarà a determinar si l’element principal del servei és l’ensenyament o l’accés automatitzat al contingut.

Comparteix:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Articles relacionats

×
×

Carretó