You are currently viewing L’ús obligatori de la factura electrònica: una realitat no gaire llunyana

L’ús obligatori de la factura electrònica: una realitat no gaire llunyana

Recentment, el Govern ha aprovat l’Avantprojecte de Llei de creació i creixement d’empreses, en el qual es pretén introduir una sèrie de novetats que afecten, significativament, a la forma d’operar de les empreses i incloïa la seva creació. Referent a això destaquen, per la seva transcendència i els efectes pràctics que presenten, la utilització de la factura electrònica amb caràcter obligatori per a totes les empreses i autònoms en les seves relacions comercials o l’eliminació de l’exigència d’un capital social mínim per a la constitució d’una SL. A aquestes mesures ens referirem a continuació.

Segons l’exposició de motius, amb aquesta Llei es persegueix la consecució d’un doble objectiu:

• D’una banda, facilitar la creació de noves empreses i,
  • Per un altre, reduir les traves a què s’enfronten en el seu creixement, ja siguin d’origen regulador o financer per aconseguir amb això un increment de la competència en benefici dels consumidors, de la productivitat del nostre teixit productiu, de la resiliència de les nostres empreses i de la capacitat per crear ocupació.

Aquesta Llei forma part del component 13 del “Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència” el qual compta entre els seus objectius amb l’establiment d’un marc jurídic adequat que impulsi la creació d’empreses i fomenti el seu creixement a través de la millora regulatòria, l’eliminació d’obstacles a les activitats econòmiques, la reducció de la morositat comercial i el suport financer al creixement empresarial.

L’OBLIGATORIETAT D’EXPEDIR I REMETRE FACTURES ELECTRÒNIQUES
L’Avantprojecte modifica la Llei 56/2007, de 28 de desembre, de Mesures d’Impuls de la Societat de la Informació, afegint la “Factura electrònica entre empreses i autònoms”, que ve a establir les següents obligacions:

• Obligació per a totes les empreses i autònoms d’expedir i remetre factura electrònica en les seves relacions comercials. La factura electrònica ha de complir amb el requerit en la normativa sobre facturació.
  • Empreses i autònoms han de donar accés als programes necessaris per permetre als destinataris de les factures que les puguin llegir, copiar, descarregar i imprimir, de forma gratuïta i sense necessitat d’acudir a altres fonts o proveïdors per això.
  • S’ha de donar accés a consultar les factures per mitjans electrònics dels últims 4 anys. Aquest accés es regula com un dret del destinatari de les factures, que persisteix inclòs en els casos de resolució de contracte o quan el destinatari hagi expressat la seva voluntat de no rebre factura electrònica.
  • Finalment, l’incompliment d’aquestes obligacions constituirà infraccions administrativa sancionable amb multa de fins a 10.000€.

Amb aquesta mesura es pretén digitalitzar les relacions empresarials, reduir costos de transaccions i facilitar la transparència, a més de combatre la morositat en el tràfic empresarial.

Aquest procés de digitalització de les empreses que comporta l’obligatorietat de la factura electrònica suposarà, sens dubte, més cost per a les empreses, que hauran d’invertir recursos en la seva implementació. Per això, a la mateixa norma s’esmenta la intenció de concedir subvencions a les empreses i autònoms que les permetin desenvolupar aquest procés de digitalització en què es troba inclòs l’ús generalitzat de la factura electrònica.

Ara bé, s’ha de destacar que aquesta mesura no té efectes amb caràcter immediat, ja que, després de la publicació de la Llei, entrarà en vigor en els següents terminis:

• Per a les empreses i autònoms que tinguin una facturació anual superior a 8 milions d’€: l’obligació entra en vigor transcorregut 1 any des de la publicació al BOE de la norma.
  • Per a les altres empreses i autònoms: entrarà en vigor als 3 anys d’aquesta publicació.

ALTRES MESURES DESTACABLES PER AGILITAR LA CREACIÓ D’EMPRESES
Com hem esmentat anteriorment, també s’introdueixen modificacions en la Llei de Societats de Capital amb l’objectiu de facilitar la creació d’empreses. Entre elles, destaquem les següents:

• Eliminació de capital social mínim: Es podrà crear una Societat de Responsabilitat Limitada amb un capital social de tan sols 1€, enfront dels 3.000€ actuals. D’acord, desapareix la possibilitat que una societat opti per constituir-se en règim de formació successiva.
  • Regles especials per a societats de Responsabilitat Limitada el capital social sigui inferior a 3.000€:
    • Han de destinar a reserves el 20% dels beneficis fins que la suma del capital social i la reserva legal arribi a 3.000€.

• En cas de liquidació, si el capital social és insuficient per al pagament de les obligacions socials, els socis responen solidàriament per la diferència entre 3.000€ i la xifra de capital subscrit.
  • Així mateix, s’introdueixen reformes per facilitar la constitució de forma ràpida, àgil i telemàtica de les Societats de Responsabilitat Limitada, a través del Centre d’Informació i Xarxa de Creació d’Empreses (CIRCE). En aquest sentit, cal destacar que el text normatiu estableix una nova obligació als notaris i qualsevol intermediari que intervingui en la creació de societats de responsabilitat limitada: obligació que consisteix a informar els fundadors dels avantatges d’utilitzar els Punts d’Atenció de l’Emprenedor (PAE) i el Centre d’Informació i Xarxa de Creació d’Empreses (CIRCE) per a la constitució i la realització d’altres tràmits lligats a l’inici de l’activitat.