You are currently viewing Quan es declaren els préstecs amb parts vinculades al model 232?

Quan es declaren els préstecs amb parts vinculades al model 232?

Una de les operacions més habituals entre parts vinculades, especialment a les petites i mitjanes empreses -pimes-, és la formalització de préstecs amb els socis de l’entitat, tant en un sentit (del soci a la societat) com en l’altre (de la societat al soci). Aquest fet fa que siguin recurrents les consultes al respecte, ja sigui des del punt de vista financer, administratiu, comptable o fiscal i, especialment al mes de novembre de cada any, sobre la necessitat o no d’incloure aquests préstecs al model 232 de declaració informativa d’operacions vinculades.

En un article anterior, vam tractar els límits que obliguen a presentar el model 232 de manera general. Hi ha tres magnituds que havíem de tenir en compte, d’acord amb l’Ordre HFP/816/2017, de 28 d’agost:

• L’import total de totes les operacions realitzades amb la mateixa part vinculada és superior a 250.000€ (independentment del tipus o nombre d’operacions).
  • L’import total de totes les operacions específiques del mateix tipus (i mateix mètode de valoració) amb entitats vinculades és superior a 100.000€.
  • L’import total de totes les operacions del mateix tipus (i mateix mètode de valoració) amb entitats vinculades és més gran del 50% de la xifra de negocis de l’entitat (amb independència de l’import individual de cada operació o amb cada entitat vinculada).

En aquest sentit, a l’hora d’aplicar els límits esmentats hem de tenir present que les operacions amb entitats vinculades es valoren per la seva contraprestació, que d’acord amb l’article 18 de la LIS ha de ser a preus de mercat. No es tracta només d’una interpretació de la norma de qui escriu, sinó del mateix criteri de la Direcció General de Tributs.

Per tant, en el cas dels préstecs amb persones o entitats vinculades no considerarem el capital prestat sinó que es valoraran per l’import total dels interessos durant tota la vida del préstec, el tipus del qual ha de ser almenys el de l’interès legal dels diners (fixat en un 3,25% actualment).

Tenint en compte que els préstecs no són operacions específiques, una vegada calculat l’import total dels interessos que generarà, el préstec es declararà al model 232 quan:

• La suma dels interessos del préstec i de la resta d’operacions realitzades durant l’any amb la mateixa persona o entitat vinculada arribin als 250.000€.
  • El total dels interessos durant la vigència de tots els préstecs formalitzats a l’exercici amb totes les persones o entitats vinculades sigui superior al 50% de la xifra de negocis de l’entitat. Fixeu-vos que en empreses amb una xifra de negocis igual a zero, ja sigui perquè es troba inactiva o començant l’activitat, obligarà a declarar totes les operacions vinculades per petites que siguin.

Si es compleix alguna de les dues condicions anteriors haurà de declarar al model 232 cada préstec formalitzat en l’exercici a què es refereix la declaració, de forma individualitzada i indicant per a cadascú separadament la constitució o amortització del préstec (tipus d’operació 5) i els interessos (tipus d’operació 9) que s’hagin meritat en l’exercici de declaració.

Ara bé, encara que s’assolís aquestes xifres, no caldria declarar les operacions entre entitats del mateix grup fiscal, d’agrupacions d’interès econòmic (AIE), d’unions temporals d’empreses (UTE) o dins d’una oferta pública de venda o adquisició de valors (OPV/OPA), que no s’informaran a través del referit model 232.

Termini:
El model 232 es presentarà telemàticament a través de la Seu Electrònica de l’Agència Tributària durant el mes de novembre de l’any següent al que es refereix si l’exercici de l’empresa coincideix amb l’any natural o, si no coincideix, al mes següent als deu mesos posteriors a la conclusió del període impositiu a què es refereixi la declaració.