You are currently viewing Si compro una societat puc aplicar les bases imposables negatives pendents de compensació?

A fi d’evitar l’adquisició de societats inactives o quasi-inactives per persones que no eren socis (o que eren socis minoritaris) amb l’únic o principal objectiu de beneficiar-se de les bases imposables negatives (BIN) que tinguessin pendents de compensació, la Llei de l’Impost sobre Societats (LIS) estableix mesures que n’impedeixen l’aprofitament.

Aquesta limitació a la compensació de bases imposables negatives es troba a l’article 26.4 de la LIS amb la redacció següent:

4. No podran ser objecte de compensació les bases imposables negatives quan concorrin les circumstàncies següents:

a) La majoria del capital social o dels drets a participar en els resultats de l’entitat que hagi estat adquirida per una persona o entitat o per un conjunt de persones o entitats vinculades, amb posterioritat a la conclusió del període impositiu a què correspon la base imposable negativa.

b) Les persones o entitats a què es refereix el paràgraf anterior hagin tingut una participació inferior al 25% en el moment de la conclusió del període impositiu a què correspon la base imposable negativa.

c) L’entitat adquirida es troba en alguna de les circumstàncies següents:

1r. No realitza cap activitat econòmica dins dels 3 mesos anteriors a l’adquisició;

2n. Realitzarà una activitat econòmica en els 2 anys posteriors a l’adquisició diferent o addicional a la realitzada amb anterioritat, que determinés, en si mateixa, un import net de la xifra de negocis en aquests anys posteriors superior al 50% de l’import mitjà de la xifra de negocis de l’entitat corresponent als 2 anys anteriors. S’entendrà per activitat diferent o addicional aquella que tingui assignat un grup diferent a la realitzada amb anterioritat, a la Classificació Nacional d’Activitats Econòmiques.

3r. Es tracti d’una entitat patrimonial en els termes que estableix l’apartat 2 de l’article 5 d’aquesta Llei.

4t. L’entitat hagi estat donada de baixa a l’índex d’entitats per aplicació del que disposa la lletra b) de l’apartat 1 de l’article 119 d’aquesta Llei.

Com podem llegir, s’estableix que no podran compensar-se les bases imposables negatives quan a) la majoria del capital social o dels drets a participar en els resultats de l’entitat (més del 50%) hagués estat adquirit amb posterioritat a la conclusió del període impositiu a què correspon la base imposable negativa b) per una o més persones o entitats vinculades que no tinguessin aquesta condició (almenys el 25% de participació) en aquell moment (a la conclusió del període impositiu a què correspon la base imposable negativa) c) si l’entitat adquirida es troba en alguna de les circumstàncies següents:

• No vingués realitzant cap activitat econòmica dins dels tres mesos anteriors a l’adquisició;
  • Realitzés una activitat econòmica diferent o addicional a la realitzada amb anterioritat en els dos anys posteriors a l’adquisició, si aquesta nova activitat té un INCN en aquests anys posteriors superior al 50% de l’import mitjà de la xifra de negocis de l’entitat corresponent als 2 anys anteriors.
  • Es tracti d’una entitat patrimonial (més de la meitat del seu actiu no estigui afecte a una activitat econòmica o estigui constituït per valors).
  • L’entitat hagi estat donada de baixa a l’índex d’entitats perquè no presenta la declaració de l’impost durant tres períodes impositius consecutius.

Per tant, es tracta de tres condicions que cal donar simultàniament. És a dir, si no s’ha produït una venda o augment del capital social, o no ha arribat als percentatges exposats, que es produeixi alguna de les alternatives enumerades a l’últim punt no impedeix la compensació de les bases imposables negatives.

Així mateix, si s’ha produït l’adquisició de la majoria de les participacions de la societat per persones o entitats que no hi estaven vinculades quan es van generar les bases imposables negatives sí que podran procedir a la seva compensació si la societat ha continuat en tot moment amb la seva activitat econòmica sense deixar de liquidar l’Impost sobre Societats, sempre que més de la meitat del seu patrimoni s’entengui afecte a l’activitat.

Finalment, cal remarcar que perquè es produeixi la limitació a la compensació de les bases imposables negatives s’han de complir les tres circumstàncies alhora, després, responent a una altra pregunta molt habitual, les societats patrimonials i les societats inactives poden compensar les bases imposables negatives (llevat que s’hagi transmès la majoria de participacions a nous socis que no tenien almenys el 25% de participació quan es van generar les BIN).

Recordeu que:
Per a la comprovació de bases imposables negatives la Llei de l’Impost sobre Societats estableix un termini especial de 10 anys, és a dir, si les bases imposables negatives objecte de compensació es van generar en els darrers deu anys, l’Administració podrà fer una comprovació exhaustiva com de qualsevol exercici per al qual no hagi transcorregut el període de prescripció de quatre anys. Si les bases imposables negatives es van generar fa més de 10 anys, en cas de comprovació caldrà acreditar l’import de les bases negatives que pretén compensar exhibint la liquidació i la comptabilitat, així com el seu dipòsit al Registre Mercantil.